قلبي في هذه القلوب التي تندثر وتسقط من كسرة الآلام

بحبــــك أوي ووحشتني


ده أغلى إنسان عندي ربنا يرحمه يارب ويدخل فسيح جناته


وحشتني أوي أوي أوي يا عمو :(:(:(


ياريت كل انسان يزور مدونتي يقرأ له الفاتحة

ربنا يرحمه يارب هو وكل موتى المسلمين

آمين يارب العالمين


My Uncle >>> Love U

My Uncle >>> Love U

Friday, September 19, 2008

ثـــــــــــاني تـــــــــــاج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم


ثــــــــــاني تـــــــــــــاج
اسيكم جميعا طبعا موضوع التاجات ده أنا كنت متعودة أقرأه زي ما سبق ووضحت في التاج الأول لي بس بقيت مستقصدة بقى هههههههه لأن علاء صاحب مدونة عجبي قام بتدبيسي في تاج ثاني وللأسف في كمان تاج ثالث لسه هجاوب عليه بس كل ما يكون عندي وقت بقى وربنا يهون بيه موش بحب يكون عندي تراكم هوم وورك المهم أنا هعمل التاج الثاني أخيرا وربنا معايا هردهالك يا علاء وأقتلك في كذا واحد بس أفوقلك ماثي ماثي هههههههههه


بسم الله أبدأ:-


السؤال الأول:-

_______


بدأتي تدوين من إمتي؟ ودخلتي العالم ده إزاي ؟


بدأت تدوين من عام 2007 تحديدا شهر أكتوبر بس موش فاكرة بصراحه إمتى التاريخ بالظبط --- ودخلت عالم المدونات عن طريق ظروف صعبة مريت بيها لما كان والدي تعبان وكنا مضطرين نسافر فترة نقاهة كان في دكتور لازم يتابعه و شخص يقيس له الضغط وهكذا وكان الشخص اللي بيقيس له الضغط واسمه محمد أحيانا بيكلمني و يناقشني ولقيته بيقولي عن المدونات وإن عنده مدونة وإداني عنوانها وكده وكان مفروض لما أرجع إن شاء الله من السفر أعمل مدونة مشتركة بيني وبينه نكتب فيها بنظام ما وبأسلوب محدد كنا حددناه سوا المهم أنا كنت أسمع عن عالم البلوجز كتير بس موش جربته ولا دخلته إطلاقا لحد ماهو عرفني فكرت وعملت مدونة كتبت فيها أربع موضوعات كنت سبق وكتبتهم في الكشكول بتاعي ولقيت فيها زوار وهكذا وطبعا موش ألميت بكل حاجه في المدونة فغصب عني عملت حاجه خليتها ضاعت خالث إهيء إهيء .. بس الحمد لله عملت واحده تانيه وساعدني فيها شخص صديق وأخ محترم جدا وعلمني فيها اللي كنت بقع فيه وموش أعرفه وموش بخل عليا بصراحه وهو صاصا صاحب مدونة حكايات زمان

وبرده بتعلم فيها كل اللي كان بيقولهولي ووقعت برده إلى أن وصلت للمدونة دي ونقلت فيها كل موضوعاتي وطبقت أخيرا اللي اتعلمته وبقيت بحب المدونات جدا وأعمل سيرش دايما عشان ألاقي مدونة موضوعاتها أنسجم معاها وأحسها أوي وفي كتير بيعجبوني ده بالظبط اللي حصل من وقت ما عرفت يعني إيه مدونات .


السؤال الثاني:-

ـــــــــــــــــــــــــ


إيه كان انطباعك من البداية ؟


بالنسبة لي أي شيء جديد عمري ما دخلته ولا أعرف عنه حاجه بيفكرني بأول يوم ليا في الروضة مبسوطة وخايفة عايزة أعرف وأتعلم لكن خايفة من العالم الجديد اللي داخلاه جوايا قلق وفضول للمعرفة حابة أعرف فيه كل حاجة حابة أتكلم فيه حابة يكون دي دنيا أنا برسمها وأصممها بحط فيها صوتي وإحساسي حتى لو موش مسموع أو مرئي كنت حابة اللي أحسه او نفسي أقوله أو تاعبني يخرج بره الكشكول بتاعي و تتوسع دايرة دنيتي شوية حبيته أوي حسيته لذيذ وخفيف في تعامله موش مرهق حسيت وأنا بدخل المدونة إني معايا مفتاح صوت قلبي وعقلي وإنهم دايما معايا وبكلمهم بيحسوا وبيشوفوا اللي حواليا وفجأة ينقلوه نيابة عن لساني من غير صوت بس بإحساسهم و تفاعلهم باللي شوفته حبيت العالم ده جدا .


السؤال الثالث:-

ــــــــــــــــــــــــــ


مين أكتر واحد بتهتم بتعليقه على بوستك الجديد ؟


صدقني موش كنت اعرف التعليقات أنا كنت أسمع كلمة تعليق في المنتديات اللي بدخلها وبشارك فيها وأقول رأيي وأسمع رأي غيري كنت حاسه إن مدونتي دي دنيتي عالمي الخاص اللي بقول فيه كل حاجه مفرحاني ومزعلاني وعمري ما كنت بتوقع رد أي حد عليها أو إن حد يقدر يوصلها إلا لو اديته عنوانها بنفسي عارفه إن كان سهل الوصول من جوجل كسيرش لكن صدقني كنت بحسها دنيتي لوحدي وصوتي فيها غير مسموع احساسي غير محسوس غير من قلبي وعقلي وبس بقوله بيهم وبيردوا هما عليا فيه وكأني بكتب البوست كسؤال وإجابة بنفس الوقت ولما بلاقي كومنت على أي بوست ليا كنت بفرح موش إن لمدونتي زوار لاء بالعكس كان إحساسي بيتولد إني موش مجنونة غن في صوت في دنيتي دي إن في حد سامعني وحاسس بيا و بقيت بقرأ الردود بصوت أصحابها وأحس بيهم بيكلموني حتى ولو بيواسوني كنت بكون مبسوطة إن حد سامعني وممكن يكون حاسس بيا أوي بقيت بهتم بكل ردودهم أصبر نفسي بيها وأتعلم أكتر منها .


السؤال الرابع :-

_______


إيه أهم حاجه اتعلمتيها من عالم التدوين ؟


أكتر حاجه اتعلمتها واتبسطت بيها كتير إن في أصوات غيري بتتكلم شبهي ومختلفة عني إن في صوت في الدنيا بيقول لاء ده غلط ده صح إن في رأي حر بدون قيود إن في تبادل معرفة ونصح حميمي بين الناس موش تكبر وغرور وإنت إزاي تكلمني كده وإلزم حدودك

اتعلمت إني أقول مهما أقول هلاقي حد يحس بيا ويسمعني ولو صوت واحد اتعلمت إني أنسى همومي بمجرد ما عيوني تدمع وانا بقرأ بوست لغيري حسيت بيه ببقى عايزة أروح لحد عنده أعمله أي حاجه عشان يكون فرحان وموش زعلان ومهموم وإني حزني مهما كان كبير بيتحول لما أشوف غيري تعبان في مدونته وموش عارفه أعمله إيه بنسى نفسي وأفتكر إن في شخص حزين ومهموم إني في حد عنده ظرف طارق والله اعلم بيه يـــأه اتعلمت كتير بجد وحسيت بيهم كتير كنت بفرح لفرحة اللي بيحب جديد أو خاطب أو اتجوز وأبكي على حال المجروح أو التعبان وأقول ياريتني كنت أقدر أعمله حاجه أو كنت أعرفه مباشرة يمكن يكون ربنا جاعلنى سبب له لتخفيف همه اتعلمت إني أٌبل النصيحه وأحسها بجد وإني أنصح غيري باللي يمليه عليا ضميري اتعلمت إن الدنيا فعلا لسه فيها خير ولو بسيط بس ما زال موجود ناس طيبين وبيحسوا بيا وممكن يكونوا مصدقيني وممكن يكونوا حاسين بيا اتعلمت إن في أصوات حرة كتير بترفض الظلم والإنكسار وبتقول رأيها بدون خوف ,,

صدقني يا علاء لو عديت اللي اتعلمته صعب أحصره وصعب أنقل إحساسه لأنه عالم بجد شاف ضحكتي ودموعي مع بعض دون انفصال .


السؤال الخامس:-

ـــــــــــــــــــــــــــ


إيه أكتر حاجة كرهتيها ؟


كرهت السلبية اللي شوفتها في بعض الردود والموضوعات في مدونات كرهت الإنحطاط الأخلاقي والديني اللي لاقيته في بعض المدونات كرهت الأذى اللي بيجي من بعض مدونات ردت على مدونتي وإما أذوني بكلمات قذرة ومواقع قذرة أو فيروسات يبعتوها ويقولوا إنه حاجه كويسة كرهت الشر اللي في بعض البشر اللي في عالم المدونات ده اللي كرهته لحد دلوقت بث ههههه الله أعلم هشوف إيه تاني من البشر .


السؤال السادس:-

ـــــــــــــــــــــــــــ


حاسة إن التدوين له تأثير ؟


ماهو موش شرط التدوين المهم محتوى التدوين المصداقية والعقلانية اللي فيه ده بالنسبة لتأثير المدونات الاخرى عليا لكن عموما بما فيهم مدونتي فده بصراحه ريحني كتير خلاني أحس نوعا ما بوجود الخير في الدنيا خلاني أصدق إن في ناس فعلا بتخاف ربنا وإن فيهم اللي موش بيخاف يقول رأيه أثر فيا بجد عالم المدونات واتعلمت منه كتير وشفت ناس كتير مهمومة وناس فرحانه وناس ذوي خبرة بجد اتعلمت منه كتييييير


أهدي التاج لمين يا ميرو لمين :-


1- أحمد صاحب مدونة لاست فرعون


2- مصطفى صاحب مدونة حكايات زمان


3- شباب أونلاين